Jak Kimetsu no Yaiba został królem piratów, czyli omówienie rankingów sprzedaży mang w Japonii 2019s

Czy jest coś co kocham bardziej niż meta dane i statystyki odnoszące się do moich ulubionych franczyz? No, mało rzeczy. Dlatego coroczna publikacja Oriconu dotycząca najlepiej sprzedających się mang w Japonii daje mi cudną okazję na wklejenie tutaj tabelek i ich omówienie. Yay! Szczególnie, że w tym roku ranking przyniósł ze sobą niemałe zaskoczenie, bo ktoś w końcu pokonał One Piece w sprzedaży…! Albo i nie…

pap6y483ca141.jpg

No to tak. Król został zdetronizowany, niech żyje król! Oricon podaje taką oto tabelkę najlepiej sprzedających się mang w 2019 roku w Japonii (okres od 19 listopada 2018 do 17 listopada 2019).

1 Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Koyoharu Gotouge 12,057,628
2 ONE PIECE Eiichiro Oda 10,134,232
3 Kingdom Yasuhisa Hara 7,661,361
4 The Promised Neverland Story: Kaiu Shirai/Art: Posuka Demizu 7,454,745
5 Go-Toubun no Hanayome Negi Haruba 5,895,000
6 My Hero Academia Kōhei Horikoshi 5,047,574
7 Shingeki no Kyojin (Atak Tytanów) Hajime Isayama 4,704,234
8 Haikyu!! Haruichi Furudate 4,514,838
9 Kaguya-sama: Love is War Aka Akasaka 4,096,492
10 Tensei Shitara Slime Datta Ken (Odrodzony jako Galareta) Original Story: Fuse/Art: Taiki Kawakami/Original Character Design: Mitz Vah 3,414,482

Tabelka z ANN. Originalne dane ze strony Oriconu. 

I tutaj wielki szok! Ktoś pokonał One Piece! Musicie bowiem wiedzieć, że seria o przyszłym królu piratów okupowała pozycję najlepiej sprzedającej się mangi w roku… Od 12 lat. I wciąż, z ogromnym marginesem, posiada tytuł najlepiej sprzedającej się serii komiksów w historii (przy 95 tomach sprzedaż wynosi ~450 mln sztuk tomików. Drugi jest Asterix z liczbą 370 mln sztuk, a następny z mang – Dragon Ball z liczbą ok. ~300 mln sztuk).

Mogliście w tym tygodniu zauważyć pewne zamieszanie. Bowiem kilka dni temu Shueisha (wydawca obu serii) podał swoje wiliczenia co do sprzedaży. I tam sytuacja na szczycie była odwrócona: Kimetsu miało sprzedać 10 milionów tomików, a One Piece 12 milionów. Z tego co się dowiedziałam, różnica polega na tym, że Shueisha liczy zarówno wydania papierowe, jak i cyfrowe, a Oricon – tylko papierowe.
Kto w takim razie ma rację? Ogólnie za bardziej opiniotwórczy uważa się Oricon, firmę zajmującą się od lat 90. liczeniem sprzedaży wszelkiego rodzaju płyt, książek i innych wydań. Oczywiście, wszystkie takie obliczenia zawierają margines błędu, ale jak chcemy liczyć jakoś popularność tytułów, trzeba przymknąć na to oko. Nie zmienia to jednak faktu, że warto trzymać rękę na pulsie – któraś ze stron wkrótce może opublikować sprostowanie…

Ostatecznie „zwycięstwo” Pogromcy demonów pobłogoslawił sam autor One Piece’a, Eichiro Oda, pisząc jak ciekawym pismem jest aktualnie Weekly Shounen Jump w którym oba tytuły są publikowane.

mFhI6ctrbuzmCcQZiunmlaKFPovVBmhZnhA0Qh1wzto.jpg
Autorka Kimetsu mogłaby jeszcze popracować nad swoimi kolorowymi stronami, bo nie mam co tu wstawiać.

Co jednak ciekawe… Żaden pojedynczy tom Kimetsu no Yaiba nigdy nie przegonił żadnego tomu One Piece’a. Spójrzcie jak wygląda tabelka najlepiej sprzedających się wydań z 2019 roku:

1. One Piece 91 – 2,388,243
2. One Piece 93 – 2,200,000
3. One Piece 92 – 2,112,734
4. One Piece 94 – 1,880,146
5. Shingeki no Kyojin 27 – 1,344,500
6. Shingeki no Kyojin 28 – 1,172,448
7. Shingeki no Kyojin 29 – 955,124
8. Kimetsu no Yaiba 17 – 926,446
9. Kimetsu no Yaiba 16 – 877,366
10. Kingdom 53 – 863,944

Oricon (i lista 25 mang)

I tutaj możemy zacząć porządniejszą analizę. Nie ma wątpliwości, że OP wciąż jest królem japońskich serc i każdy mieszkaniec wysp biegnie po nowy tomik jak tylko pojawi się na półkach. Jak w takim przypadku możliwy jest sukces KnY w ogólnym rankingu?

Tutaj wchodzi magia anime.

Mogliście się spotkać z stwierdzeniem, że „anime służy do promocji mang”, na przykład w dyskusji o tym, czemu większość anime oparta jest na wciąż wychodzących komiksach. I na rankingach mangowych widać, że to prawda. W tym roku aż 5 serii dostało „bonus animcowy”: Kimetsu no Yaiba, Promised Neverland, Go-Toubun no Hanayome (Pięcioraczki), Kaguya oraz Slime. Przy czym trójka tych ostatnich serii nie ma pojedynczego tomiku nawet w top 25 sprzedaży tomikowej. Działa to tak: widzowie, którzy sięgnęli po anime i polubili tytuł kupili wszystkie tomiki, które już wyszły. Dlatego, przy takich tytułach sprzedaż poszczególnych tomików jest stosunkowa wyrównana, a w seriach bez tego bonusu – największą sprzedaż mają wydania wychodzące konkretnie w tym roku. Widać też, że sukces w tym konkretnych rankingu zapewniają anime wychodzące w sezonie zimowym (poza Kimetsu, które wychodziło wiosną i latem, wszystkie 4 pozostałe tytuły to sezon zimowy).

ZF9AElX.png
A kiedyś to Shingeki wróżono detronizację OP…

Oprócz tego, jak co roku, widać jak wielką potęgą jest wydawnictwo Shueisha i ich Weekly Shounen Jump. W tym magazynie wychodzą aktualnie Kimetsu no Yaiba, One Piece, Promised Neverland, BokuHero oraz Haikyuu. Dodatkowo, drugi najpopularniejszy magazyn również nalezy do Shueishy – jest to Shuukan Young Jump w którym wychodzą seineny: Kingdom oraz Kaguya (a także One Punch Man, który zalapał się do 25 najlepszych tomików). Najwiekszy rywal Shueishy, Kodansha, ma pod swoimi skrzydłami Shingeki no Kyojin, Pięcoraczki oraz Slime’a. W rankingu 25 tomików znalazlo się też miejsce dla nowego tomu 3-gatsu no Lion (Marcowy Lew), który jest w ogóle z innej bajki: magazyn Young Animal oraz wydawnictwo Hakusensha.

Warto też zauważyć wyraźny spadek ilości wydań tomikowych. Rekord One Piece’a to rok 2011 i 37 milionów sprzedanych mang. Od tego czasu wszystkie liczby w rankingu raczej spadają (choć w zeszłym roku OP wygrało z „jedynie” 8 mln tomami, tutaj jest więc poprawa).

13273107_f1024

W Polsce wydawane jest obecnie 5 z 10 mang z rankingu. Podejrzewam, że ta liczba za niedługo wzrośnie, bo i kto oparłby się wydawaniu Kimetsu? To, że jeszcze nie ma tego tytułu nad Wisłą, podejrzewam, może leżeć w targowaniu się o lepsze warunki licencji albo zainteresowaniem zbyt wielu polskich wydawców tym tytułem. Szanse Pięcoraczek oraz Kaguyi też oceniam na wysokie. Niestety, wielokrotnie różni wydawcy powtarzali, że na Haikyuu szans nie ma, bo długie sportówki nie mają tu dobrych warunków, a i niezbyt piękna kreska przeszkadza. Co do Kingdom… No nie wiem co by się miało stać, by tak długa, nie tak popularna na zachodzie manga miała zostać tutaj wydana. No, ale o Berserku mówiliśmy podobne rzeczy….

Z tych danych można łatwo wywnioskować przepis na sukces w rankingu rocznym: powinien to być shounen lub seinen, z anime emitowanym w danym roku (lub udane live action – jak Kingdom) oraz najlepiej mieć publikację tygodniową, by dać radę załapać więcej tomików w danym roku (z 10 pozycji jedynie Shingeki i Slime mają tryb miesięczny). Tak, wszystkie tytuły z obu rankingów to albo shouneny albo seineny! W przeszłości załapywały się shoujo albo josei’e (ledwo – ostatnio w top 20 znalazło się shoujo Kimi no Todoke na miejscu 6. w 2012. Od tego czasu tuż za pierwszą dziesiątką bywało Ao Haru Ride (Ścieżki młodości) lub Chihayafuru).

vdhVuz1
Ja bym tam przygarnęła Kaguyę na półce…

Jak już tu jesteście, to jeszcze dorzucę top 10 light novel na ten rok!

1. That Time I Got Reincarnated as a Slime – 604,159
2. Sword Art Online – 402,207
3. Rascal Does Not Dream of Bunny Girl Senpai – 332,975
4. Re:Zero – 286,045
5. Is It Wrong to Pick up Girl in a dungeon (Danmachi) – 212,170
6. Classroom of the Elites – 211,787
7. Oregairu – 189,401
8. Kusuriya no Hitorigoto – 182,586
9. Mahouka Koukou no Rettousei (The Irregular at Magic High School) – 175,095
10. Goblin Slayer – 161,891

Oricon

Oraz ranking z uwzględnięciem pojedynczych tomików:

1. Weathering with You (Novel) – 511,159
2. Sword Art Online 21 – 253,739
3. Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Shiawase no Hana – 210,975
4. Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Kataha no Chou – 196,674
5. Oregairu 13 – 171,203
6. Is It Wrong to Pick up Girl in a dungeon (Danmachi) 14 – 157,440
7. Detective Conan: The Fist of the Blue Sapphire – 147,259
8. Is It Wrong to Pick up Girl in a dungeon (Danmachi) 15 – 143,769
9. Sword Art Online 22 – 140,405
10. That Time I Got Reincarnated as a Slime 14 – 135,239

Oricon 

Jak widać, Galereta trzyma się mocno. W rankingu serii nie liczono wydań pojedynczych i dodatków do mang, tak więc Shinkai ze książką do swojego najnowszego filmu podbili tylko jeden ranking. Jak widać, potrzeba posiadania anime nie jest tutaj aż tak wiążącym wymogiem – Kusuriya no Hitorigoto nie ma go nawet zapowiedzianego.

8199uvc8hvL._SL1440_
I Galarecie dobra passa sprzedażowa powinna jeszcze trochę sprzyjać.

Słowem podsumowania. Rankingi to fajna zabawa, która czasem wywołuje wojny między fandomami, ale która daje nam też dane o sytuacji rynku mangowego w Japonii. Jakoś sukces trzeba mierzyć i wydawcy na pewno pilnie analizują jaki rodzaj serii daje największe zyski ze sprzedaży. Oczywistym jest też, że popularnośc nie równa się jakości. Ale One Piece’a to ja zawsze chętnie polecę. Rankingi roczne, rankingami, ale król jest tylko jeden :P

~Darya

Ps. Wpadnijcie w ten weekend do wrocławia na Xmas Time! Ja i moje ziomki z Fundacji Nami, czekamy na Was w naszej sali :D

3 komentarze do “Jak Kimetsu no Yaiba został królem piratów, czyli omówienie rankingów sprzedaży mang w Japonii 2019s

  1. „Czy jest coś co kocham bardziej niż meta dane i statystyki odnoszące się do moich ulubionych franczyz? No, mało rzeczy.” – no to jest nas dwie, statystyki, rankingi i takie tam to dobro <3

    Widziałam na fb u ANN post o tym całym zamieszaniu z pierwszym miejscem, ale nie bardzo miałam okazję sprawdzić, o co dokładnie chodziło, tak że dzięki za wyjaśnienie ^^

    No i w sumie, kurczę, może i popularność nie równa się jakości, ale tak szczerze mówiąc jak dla mnie to te pierwsze dziesięć miejsc mangowego rankingu całkiem jakościowo wygląda. Nie miałam jeszcze styczności z Kingdom, Yaibą i Glutem (a ićcie mi z tą galaretą, Glut fajniejszy ;p), ale pozostałe mają u mnie przynajmniej 7/10. Nawet to One Piece, za którym specjalnie nie przepadam (nie bij xD).

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s